Análisis y reflexión15/03/2023

Espais per redescobrir el sentit de la nostra feina

Enguany, des de Càritas Mallorca hem apostat per promoure espais de trobada i relació entre el personal laboral.

És indubtable el gran impacte que la pandèmia de la COVID- 19 va tenir a tota la societat, especialment a les persones més vulnerables, fet que va provocar un increment exponencial de l’atenció de Càritas i en general a tots els serveis socials. Poc a poc hem anat recuperant espais i maneres de fer i s’ha fet palesa la necessitat de cuidar-nos. Per això, des de Càritas hem vist necessari proporcionar espais per aturar, connectar, tenir moments de trobada i de reflexió.

Un d’aquests espais ha estat a la Casa de les Franciscanes a Pina, que sempre ens donen tan bona acollida i ho hem fet amb l’acompanyament d’Enrique Marco, coach personal i d’equips, que té una llarga trajectòria d’acompanyament a equips de diferents Càritas Diocesanes i que ja havia fet una experiència amb la Comissió Permanent l’any passat.

Recuperar el sentit de la nostra feina, compartir moments de reflexió, conviure amb persones d’altres equips a les que no solem veure cada dia i tenir una aturada per pensar, han estat els objectius d’aquestes trobades que es varen dur a terme durant una setmana, en grups de 14 persones i on han pogut participar una setantena de treballadores i treballadors de l’entitat.

Aquí vos deixem alguns testimonis del que han significat aquests dies:

“Per jo ha estat una experiència molt positiva, per diverses raons: En primer lloc, per poder tornar-nos a trobar després de la pandèmia, crec era necessari tornar-nos a asseure, a escoltar-nos, a mirar-nos, a reflexionar amb companys/es que des de feia temps no havíem pogut (per treball, per la Covid-19, per manca de temps, etc). Per a poder conèixer noves companyes amb les quals no havíem tingut l’oportunitat d’estar juntes. Em va agradar com n’Enrique ens va orientar i ens va donar claus per a adequar i ajustar el que fem i com ho fem.Crec que és important que puguem continuar posant el focus en les possibilitats i claus que s’han generat arrel d’aquest treball que hem realitzat en equip. ” Conchi (Servei a la Comunitat Parroquial)

“Va permetre fer un exercici de reflexió, introspecció i autocrítica tant d’un/a mateix/a com a persona treballadora com de l’entitat, proposant, entre tots i totes, millores, sinèrgies i nous reptes. Pens que aquest tipus de trobades treuen el millor de cadascú de nosaltres.” Roser (Equip Itineraris Sociolaborals)

“Em va semblar una experiència molt agradable. És una bona iniciativa per a poder conèixer d’on ve Càritas i cap a on va i sobretot el poder conèixer a els/les Companys/es i quina és la seva tasca dins de l’organització ja que el dia a dia no ens ho permet.” Els exercicis i la xerrada que va realitzar n’Enrique van ser molt dinàmics i pràctics, una molt bona manera de fer retrospecció”. Noelia (Equip d’Administració)

“Espai de trobada, dels equips de Càritas, on mirar-nos, escoltar-nos, on sentir-nos a prop i activar tots els nostres sentits des del  SER i ESTAR de cadascuna de les persones que compartim aquest camí d’aprendre constantment a acompanyar als altres i acompanyar-nos entre nosaltres.” Marga (Servei d’Atenció Psicosocial)

Per a algunes treballadores és molt important “aturar a pensar” com desenvolupem la nostra feina? quina petjada deixem en els altres? En les persones per a les quals treballem, en les nostres companyes… Personalment, procuro fer-me d’aquests espais de reflexió i anàlisi de manera personal, però sempre és més enriquidor treballar-ho en conjunt. El coach que conduïa la jornada, aportava eines precises per a fer més productiu l’anàlisi, i ho feia amb molta cura i responsabilitat. Algunes de les dinàmiques presentades podem utilitzar-les amb les persones per a les quals treballem.  Des del meu punt de vista valoro aquest espai d’anàlisi, que segurament respon a l’objectiu de millorar el clima de treball i per tant rearmar-nos de recursos per a millorar les nostres funcions en l’entitat, al mateix temps que renoven l’energia personal.  Com a resultat de la jornada i de forma molt genèrica, em quedo amb la suma d’escoltes de com viuen les emocions i les sensacions en el treball les companyes. Sempre s’aprèn d’aquesta escolta, que representa una mirada global, diferent a la quotidiana, que sol estar més centrada en les intencions personals i en les emocions que posem nosaltres mateixes”. Paola ( Equip de Formació)

“La trobada de Pina, ha estat una experiència de les que et marquen de manera positiva, no sols en el moment, sino que carregues el bon missatge i el portes escrit per sempre. Ha estat una trobada per a reconèixer i descobrir companys i companyes, compartir moments interns que tanta falta ens fa per a empatitzar amb tots els equips. Per a mi ha estat un lloc de reflexió dinàmic, i que ens ha despertat tant el riure com el plor. Ens ha activat un bumerang d’emocions.  Marga (Equip de Tallers Prelaborals)