Memòria d’Activitat de les Empreses d’Inserció de Balears

Les empreses d’inserció són societats mercantils o societats cooperatives legalment constituïdes, que tenen com a finalitat primordial la integració sociolaboral de persones en situació o risc d’exclusió social, proporcionant-les un treball remunerat, la formació i l’acompanyament necessaris per a facilitar el seu accés al món laboral ordinari.

Les empreses d’inserció, dintre de l’economia social, són un instrument eficaç en les polítiques actives d’ocupació i una eina fonamental per preparar a les persones per a que aquestes passin de ser perceptores d’ajuts a ser generadores de riquesa.

Les empreses d’inserció són un recurs vàlid per a la consolidació de processos i per provocar una millora a nivell individual i del nucli familiar. Es milloren les competències individuals i es millora en la recerca activa de feina.

Dades a destacar de la memòria:

• Núm. de treballadors/es d’inserció: 90
  • Núm. de treballadors/es que van finalitzar el seu procés d’inserció: 13
  • Percentatge d’inserció, persones que han trobat feina sobre el número de persones que van acabar el seu procés: 92%
  • Número de treballadors/es d’estructura: 17
  • Núm. de treballadors/es amb contracte ordinari: 21
  • Volum de negoci: 263.497 €

Empreses d’Inserció a Balears:

DEIXALLES SERVEIS AMBIENTALS, SL, EI, i TRIAMDETOT són empreses d’inserció, promogudes per la Fundació Deixalles, que desenvolupen activitats ambientals, principalment dintre del sector de residus i espais naturals; i activitats de neteja i manteniment d’edificis.

TIV MENORCA SLU, és una empresa d’inserció, promoguda i propietat de Càritas Diocesana de Menorca, creada l’any 2009 per a gestionar la planta de tractament de residus voluminosos de Menorca.

EINES PER INSERCIÓ, és una empresa d’inserció entorn l’activitat tèxtil, de recollida, valorització i comercialització de roba de segona mà, promoguda per Càritas Mallorca.

Al 2015, les empreses d’inserció són declarades entitats prestadores de Serveis d’Interès Econòmic General.

La platja de Palma disposa d’un Centre de Distribució d’Aliments a la Porciúncula

A partir del 16 de maig entra en funcionament un nou centre de distribució d’aliments (CDA) a la platja de Palma ubicat a l’espai de la Porciúncula, la zona d’es Molí, situat a l’av. Fray Joan Llabrés, 1. L’espai es una realitat gràcies a la cessió que ha fet la comunitat de la Porciúncula, i que s’inclou dins la xarxa d’aquests centres, 12 en total, que disposa Càritas Mallorca per tot el territori, tant a Palma com a la Part Forana.

La importància per cobrir les necessitats bàsiques de famílies en situació de precarietat a s’Arenal tant a l’àmbit de l’alimentació com d’higiene personal, ha fet necessari la implantació d’aquest espai d’atenció i de dignificació de les persones, que obrirà tots els dimecres horabaixes i serà atès per personal voluntari de Càritas.

Les persones que podran accedir aquest servei són derivades pel Grup d’Acció Social de Càritas de les parròquies o dels serveis socials municipals, després de passar una valoració de les seves necessitats a cobrir.

Les famílies tindran un nombre determinat de punts, segons els membres que conformen el nucli, i podran accedir a una cistella bàsica amb productes d’alimentació, d’higiene personal i de neteja de la llar.  La persona titular podrà triar, d’acord amb els  criteris que s’hagin determinat per part del centre de distribució d’aliments, aquells productes que més necessiti. Cada 15 dies se li proporcionarà la cistella i serà per un període màxim de 6 mesos, posteriorment se farà una nova valoració de la situació de la persona o família per confirmar la continuïtat o anulació del servei.

Molts dels productes que ja omplen les prestatgeries del centre venen de les campanyes de recollida d’aliments que s’han fet per part del  mateix col·legi de la Porciúncula i d’altres de la zona, com de les parròquies de la platja de Palma.

El pare Pere Ribot, un dels impulsors del projecte, ha reconegut que la iniciativa vol ser també un espai de sensibilització per famílies i alumnes del centre per implicar-los en la necessitat de ser solidaris i ser conscients de la realitat de moltes persones que no poden cobrir les seves necessitats bàsiques.

Ruta de Bones Pràctiques

Càritas Mallorca ha celebrat la I Ruta de Bones Pràctiques amb el nom “Compartim el Camí” dirigit al personal que treballa a Càritas. Dues jornades intenses i actives per reflexionar i conèixer les feines que els diferents equips desenvolupen per defensar i donar les eines adequades als col·lectius amb diferents dificultats dins la societat.

Les jornades es varen distribuir en diferents camins en funció de l’àmbit d’actuació: l’acció de base, accions per la inserció sociolaboral; l’àrea d’administració; l’acompanyament en drets; Habitatge digne i adequat; i participació de Càritas a plataformes socials.

Es va parlar, inicialment, de l’acompanyament que es fa a través dels grups d’acció social a les parròquies on es planifica tallers i classes de suport amb la participació activa de molts voluntaris i de plataformes socials dels barris.

L’equip de formació va explicar les actuacions que es desenvolupen a l’espai Joana Barceló, accions formatives de 100 i 200 hores com el curs cuina professional, de manteniment d’embarcacions, de cambrera de pis, d’ajudant de cuina, d’atenció sociosanitària, entre altres, Una formació que es complementa amb hores de pràctiques a les empreses que col·laboren amb Càritas. Precisament la relació que s’ha establert amb aquestes empreses i amb els donants va ser també analitzada a la jornada, així com les activitats familiars que es desenvolupen com l’espai obert de Verge de Lluc on es comparteixen inquietuds i es donen resposta a demandes de les famílies.

Els tallers de recuperació de Juguetes, de Paper i de Bona Traça de Manacor també varen ser protagonistes a les jornades on es va explicar tot el procés d’inserció de persones que es fa gràcies a aquests espais per millorar l’autoestima de les persones i recuperar els seus hàbits socials i de feina.
L’assessoria jurídica, un servei d’assistència legal de Càritas per diferents col·lectius que necessiten un suport i orientació en diferents temes també va tenir espai a les jornades juntament amb el projecte de clínica jurídica on alumnes de Dret de la Universitat de les Illes Balears poder realitzar pràctiques al servei de l’Assessoria Jurídica de Càritas. Precisament el dret a l’habitatge digna i adequada va ser un altre tema que es va parlar a les jornades i en concret del cas dels apartaments Pullman de Cala Major.

La mediació laboral entre els treballadors i les empreses és una de les fortaleses de l’àrea de formació i ocupació de Càritas que va tenir espai també a les xerrades, així com el projecte Koluté de formació, sensibilització i producció tèxtil i les passes que s’han fet per professionalitzar la feina de confecció.

L’acompanyament a les famílies amb xerrades i tallers a les parròquies de Sant Pau, l’Encarnació o a Es Molinar també es va explicar i així com el projecte de Ludoteca de Cala Major tots els dilluns a l’horabaixa i l’espai Diguem Coses tots els dimarts i dijous per infants de 6 a 12 anys a l’espai Joana Barceló, on també, a l’àmbit de l’ocupació es duu a terme el taller de recerca de Feina on s’orienten a les persones que estan en recerca activa.
Les jornades varen finalitzar a la xerrada  sobre les relacions de Càritas amb altres entitats tant de l’església, d’altres Càritas, Coordinadores i Plataformes d’entitats així com amb l’administració pública.

Reobertura de la botiga de Càritas a Inca

Inca torna a tenir una botiga de Càritas. Ubicada al centre, al carrer Plaça Santa Maria la Major 19, vol ser un nou espai per promocionar l’economia social i solidària que impulsa Càritas Mallorca a través dels tallers ocupacionals i s’engloba dins el projecte comú de Càritas Espanyola de Moda re-, de reciclatge tèxtil i d’inserció laboral.

La Moda re- és un projecte ambiciós de reciclatge de roba de segona mà a l’àmbit estatal on 29 Càritas Diocesanas, entre elles Mallorca, s’han sumat al projecte que ja funciona a ple rendiment amb  80 tendes, 3.800 punts de recollida de roba, 23 plantes de transferències i altres 3 de gestió integral de la roba. Les xifres se complementen amb 750 contractes laborals socials amb el suport de 1000 voluntaris.

Precisament el projecte de Moda re- de reciclatge de roba recuperada amb criteris ètics i que vol generar la inserció laboral de persones en situació d’exclusió social, tindrà màxim protagonisme a la botiga d’Inca on estarà present amb peces per infants i adults. La roba de segona mà que es recull a Mallorca a través dels 140 contenidors de Càritas, es gestionada per l’empresa EINES x INSERCIÓ, on el 2017 varen recollir 937 tones de roba.  A l’empresa treballen 5 persones amb contracte d’inserció a les quals se’ls formar a partir d’un lloc de feina normalitzat.

A la botiga hi haurà també juguetes i objecte de paper reciclat procedent dels tallers de Càritas de Verge de Lluc on les persones que tenen dificultats per accedir al món laboral troben un espai per recuperar les seves habilitats socials. També se trobaran senalles, coixins, cadires cordades…objectes que procedeixen del taller de Càritas d’inserció de Manacor, Bonatraça, dirigit a dones amb dificultats sociolaborals on troben en aquest taller de costura un espai d’aprenentatge.

La botiga d’Inca, que estarà oberta de dilluns a divendres de 10 a 13 h i 17 a 19 h i dissabtes de 10 a 13 h, comptarà amb voluntàries per atendre la botiga,  un col·lectiu implicat a la resta de les botigues de Càritas. La reobertura de la botiga és una realitat gràcies a la cessió del local per part de la parròquia Santa Maria la Major, que ha fet possible l’objectiu d’estar novament a la capital del Raiguer.

Amb Inca, Càritas té obertes en l’actualitat 10 botigues solidàries a l’illa (Palma, Cala Raja, Llubí, Alaró, Santa Maria, Manacor, Artà, Santanyí i Ses Salines), que a partir d’ara són dins la xarxa de 80 punts de venda de la Moda re– de Càritas Espanyola, espais de sensibilització entorn de l’activitat que es desenvolupa en favor de les persones i de la seva dignitat i que estan en procés de nova retolació de Moda re-.

Neix «moda re-», un projecte de reciclatge tèxtil amb criteris ètics per inserir persones

Aquesta iniciativa d’economia solidària és ja una realitat recolzada per 750 llocs de treball socials i 1.000 voluntaris

Compte a tot Espanya amb 80 punts de venda, altres 3.800 de recollida de roba usada i 3 plantes de gestió integral

El projecte gestiona 30.000 tones de roba usada a l’any i suposa l’estalvi de 56 milions de metres cúbics d’aigua i 680 tones de CO2

­

Càritas Espanyola llança el projecte moda re-, una ambiciosa iniciativa de reciclatge de roba de segona mà en l’àmbit estatal, basada en criteris ètics i en un model d’economia solidària i sostenible, que genera ocupació d’inserció per a persones en situació d’exclusió social acompanyades per Càritas.

Després d’un laboriós procés de coordinació i transformació per aconseguir un marc de treball comú, 29 Càritas Diocesanes de tot Espanya, entre elles Càritas Mallorca, han sumat sinergies per crear un projecte de reciclatge de roba de segona mà amb estrictes criteris de sostenibilitat i de valors ètics.

80 botigues i 3.800 punts de recollida
Fruit d’aquest recorregut conjunt és moda re-, el projecte que s’ha presentat  a Madrid és ja una realitat que funciona a ple rendiment en 80 punts de donació i venda social de roba usada a Espanya, 3.800 punts de recollida, 23 plantes de transferència,  i altres 3 de gestió integral amb tecnologia d’última generació. En coherència amb el model d’economia solidària que impulsa Càritas a tots els seus projectes d’inserció laboral, moda re- neix sota el lema inspirador “reciclem roba, inserim persones”.

750 llocs de treball socials i 1.000 voluntaris
Seguint una estructura d’economia circular, el projecte de reciclat tèxtil funciona per posar a les persones al centre, gràcies a una activitat empresarial basada en el consum sostenible i la generació d’ocupació normalitzada per a aquelles persones en situació d’exclusió social que participen en els programes d’acolliment i acompanyament de Càritas.
Les xifres del projecte reflecteixen aquests objectius: el funcionament de moda re- es basa en 750 ocupacions socials i el suport de 1.000 voluntaris a tota Espanya. Al costat d’això, el compromís amb la sostenibilitat del planeta és una de les seves fortaleses, el projecte tèxtil permet estalviar 56 milions de metres cúbics d’aigua i evita l’emissió a l’atmosfera d’unes 680.000 tones de CO2.

Re-utilitzar per re-construir
L’elecció del nom de la marca per aquesta iniciativa social no és accidental. Com assenyala Rubén Requena, coordinador del projecte, “en dir moda re- volem afavorir la importància de re-agafar, re-utilitzar o re-ciclar per a re-construir, re-iniciar, re-utilitzar o re-viure les biografies de totes les persones en situació social precària acompanyades .

L’aposta de Càritas per transformar la gestió de la roba usada que tradicionalment s’ha anat fent a través dels robers suposa canviar el concepte d’aquesta activitat. “Donar nova vida a la roba i les persones que ho necessiten -afegeix Rubén- a través d’aquest projecte significa entendre que val més del que costa, perquè no és el mateix fer negoci amb la roba usada que fer justícia social”.

Aposta per l’ocupació social

Les diferències, com assegura Natalia Peiró, secretària general de Càritas, “són evidents, ja que moda re- permet general ocupació social en el territori, impulsar la participació social en una activitat transformadora, millorar les ràtios de reutilització i reciclatge i, a més, estalvia en la gestió municipal de residus”.

A més d’afavorir la inserció laboral dels participants en els programes socials de Càritas, el projecte permet dignificar la forma en què reben la roba aquelles persones que necessiten vestit, que podran fer-ho en els diferents punts de venda com uns clients més, però de manera gratuïta.

Innovació tecnològica

Al costat de la sostenibilitat econòmica, moda re- ha establert convenis amb socis privats de l’àmbit de la moda per avançar en la innovació tecnològica a través de projectes d’investigació orientats a l’obtenció de noves fibres tèxtils i derivats a partir de la roba usada.

En l’acte de presentació celebrat avui a Madrid ha participat  Ana María Girón, de les botigues de Recuperacio El Sembrador, un projecte de la Fundació El Sembrador de Càritas Albacete, que ha explicat les claus al funcionament diari d’una de les 80 botigues repartides per tot el territori nacional.

“Amb aquest model d’economia solidària -ha assegurat- vam aconseguir donar una nova vida a la roba i les persones que ho necessiten, tenint cura de la màxima dignificació de la relació d’ajuda i garantint, a més, l’autosuficiència econòmica del nostre projecte”.

Folleto informatiu

Pàgina web de moda re www.modare.org

Visita de la xarxa Migrants Amb Drets als projectes d’acollida a Ceuta i Tànger

Sota el lema “Tendint Ponts”, una delegació recorre diversos projectes per migrants i refugiats al nord d’Àfrica

Càritas Espanyola, la Comissió Episcopal de Migracions, CONFER, i Justícia i Pau- realitza un recorregut pel nord d’Àfrica, en el qual, sota el lema “Tendint Ponts”, es visiten diversos projectes d’acollida d’immigrants i refugiats a Ceuta i Tànger.

Com a preàmbul a aquesta gira, el diumenge 8 de març va tenir lloc a la platja de Los Lances de Tarifa, un homenatge a tots els que han perdut la seva vida en aigües de la Mediterrània en el seu camí cap a les nostres costes i el seu suport a totes les persones estan implicades en la acollida, tant al nord d’Àfrica com al sud d’Espanya.

Migrants Amb Drets es compromet a assumir els quatre verbs que el papa Francisco va proposar en el Missatge per a la Jornada Mundial del Migrant i del Refugiat del passat 14 de gener: acollir, protegir, promoure i integrar.

Referent a això, la visita de la delegació a Ceuta i Tànger vol posar de relleu, també, els greus problemes que segueixen afectant la política migratòria al nostre país i en el conjunt de la Unió Europea.

És el cas de la modificació de Llei de Protecció de la Seguretat ciutadana, subjecta de nou a debat parlamentari i en la qual es van introduir diverses disposicions que criminalitzen la pobresa i fan encara més invisibles violacions de drets humans que, a dia d’avui, es segueixen produint. Els efectes sobre els drets dels immigrants són especialment greus atès que, a la manca de documents gràfics motivada per l’aplicació de Llei de Seguretat ciutadana, les entitats d’acollida es veuen a obligades a recórrer a altres mètodes per documentar les denúncies que segueixen existint expulsions sumàries a la frontera sud.

A més, Migrants Amb Drets vol aprofitar aquesta visita a l’escenari on es produeixen aquestes situacions per recordar a la comunitat cristiana i la societat espanyola que:

– Des de fa tres anys, se segueix retornant a persones sense que tinguin dret a ser identificades (i, per tant, amb la impossibilitat de detectar si són especialment vulnerables, com en el cas dels menors o les víctimes de tracta), sense que puguin sol·licitar asil i sense tenir dret a un procediment de devolució amb totes les garanties (assistència lletrada i traducció, principalment). Aquestes persones “rebutjades”, descartades en paraules del Papa Francesc, són acollides també per la nostra xarxa, que és testimoni directe de les condicions en què es produeixen aquests rebutjos.

– La situació d’amuntegament del CETI (Centre d’Estada Temporal d’Immigrants) de Ceuta es deu, en part, de la inexistència d’un protocol de trasllat a la Península ia la falta de transparència dels criteris amb què això es produeix, com han assenyalat nombroses organitzacions socials i el mateix Defensor del Poble en el seu últim informe.

– El que es necessita no són més centres de detenció, sinó recursos de primera acollida que permetin coordinar aquesta acció humanitària de manera respectuosa amb els drets humans.

– Volem reiterar finalment, als partits polítics la petició d’Migrants Amb Drets de derogar la disposició final primera de la Llei Orgànica 4/2015 de 30 de març que estableix un règim especial per a Ceuta i Melilla

Càritas crida a marcar les dues caselles solidàries de la Declaració de la Renda

Inici de la campanya anual de la Renda i Càritas torna a llançar a tots els contribuents la mateixa invitació a marcar de manera conjunta i simultània la “X” en les dues caselles solidàries de l’Assignació Tributària: la destinada a l’Església catòlica i la d’Activitats d’Interès Social.

Amb aquest senzill gest, que no suposa cap cost afegit a l’import final de la declaració, cada ciutadà pot duplicar la seva solidaritat amb les persones més vulnerables.

Sota el lema «Algunes persones no donen res. Altres només la meitat. MILLOR 2 », Càritas ha editat diversos materials informatius per recordar als declarants la possibilitat que els ofereix la Declaració de la Renda de multiplicar per dos la seva solidaritat.

Marcar les dues opcions de forma simultània, els ciutadans poden col·laborar alhora destinant un 0,7% de la seva base imposable a sostenir l’acció de l’Església i un altre 0,7% a recolzar els fins socials que desenvolupen Càritas i moltes altres organitzacions socials que reben fons de l’IRPF per a finançar una part de la seva tasca humanitària.

El 33% de declarants no marquen cap casella

Molts contribuents desconeixen que tenen la possibilitat de marcar conjuntament les dues caselles de l’Assignació Tributària, una opció que en cap cas afecta el resultat de la declaració, tant si és ingressar com a tornar. En l’exercici de l’any passat, dels més 19,4 milions de declarants, el 62,5% van marcar conjuntament les dues caselles, el que va suposar un augment de dos punts i mig amb relació a l’exercici anterior.

No obstant això, un gran nombre de contribuents, concretament un 33% (6,4 milions de declarants) no van marcar cap de les caselles solidàries, amb el que aquest import de les seves declaracions va passar a engrossir directament les arques de l’Estat.

El percentatge dels contribuents que assignen el seu X a l’Església i que marquen també la casella d’Activitats d’Interès Social va augmentar un any més, passant del 60% el 2016 al 62,5% en la declaració de 2017. La quantitat destinada pels contribuents a l’Església catòlica va augmentar en 7 milions d’euros i va aconseguir un total de 256.210.000 d’euros. Aquesta dada suposa un increment del 2,83% respecte a l’any anterior i és la xifra més alta des del començament de l’actual sistema d’assignació tributària en 2007.

Per la seva banda, en el cas de la casella d’Activitats d’Interés Social, l’import recaptat en 2017 a través d’aquest apartat va ser de 314 milions d’euros.

Càritas rep fons de les dues caselles per als seus programes socials

Càritas es beneficia de l’import aportat pels declarants a través de les dues opcions que ofereix l’Assignació Tributària. Com a entitat del tercer sector d’acció social, són molts els projectes socials de Càritas per a persones en dificultat social que reben fons a través de la casella de “fins socials”. En 2016, la partida manejada per Càritas procedents del repartiment de l’IRPF va ascendir a 26,7 milions d’euros, que es van destinar a 576 programes socials repartits per tot el país i del qual es van beneficiar centenars de milers de persones en situació de precarietat.

Alhora, com a Confederació oficial de les entitats d’acció caritativa i social de l’Església catòlica a Espanya, Càritas rep també suport financer tant de la Conferència Episcopal Espanyola com de cadascuna de les 70 Diòcesis espanyoles, part de l’sosteniment procedeix, precisament , de les aportacions de l’IRPF procedents de la casella destinada a l’Església catòlica.

Gràcies a aquesta íntima col·laboració, Càritas sosté bona part de la seva densa xarxa de centres i serveis que funcionen a través de les parròquies i diòcesis de tot Espanya, on l’any passat va poder acompanyar i acollir 1.786.071 persones.

Aquest suport de tota l’Església també és vital per impulsar les accions de lluita contra la pobresa que Càritas Espanyola desenvolupa en tercers països, de les quals es van beneficiar altres 1.722.248 persones participants en projectes de cooperació internacional a Àfrica, Àsia i Amèrica Llatina.

7 preguntes bàsiques sobre l’assignació tributària a través de l’1,4% de l’IRPF

• De debò puc marcar les dues caselles a la vegada? Sí. Es poden marcar les dues caselles conjuntament.
  • I és cert que marcant les dues caselles es duplica l’ajuda? Sí. Cada casella marcada genera el 0,7%. Si marques les dues es destina el 1,4%.
  • ¿I a mi em costa una mica? No. No et costa res. Tu decideixes el destí del 1,4% dels teus impostos.
  • I si no marc alguna casella? Hisenda destinarà l’import corresponent a altres partides dels pressupostos generals de l’Estat.
  • Per què és bo marcar la casella Església catòlica? Perquè així pots destinar un percentatge dels teus impostos a col·laborar amb les necessitats de l’Església.
  • Per què he de marcar també la casella Fins Socials? Perquè d’aquesta manera, un percentatge dels teus impostos es destinen a projectes socials a Espanya i en països desfavorits
  • Percep Càritas recursos de les caselles d’Església Catòlica i de Fins Socials? Sí. Càritas és part essencial de l’Església Catòlica i, a més, com a organització social rep fons de la casella de Fins Socials.

Inaugurada Eines x Inserció

Empresa que promou el treball social, un consum responsable i un destí ètic de la roba de segona mà

Inaugurada EINES x INSERCIÓ, l’Empresa d’Inserció entorn l’activitat tèxtil, de recollida, valorització i comercialització de roba de segona mà promoguda per Càritas Mallorca, i que té com eix principal que persones amb dificultats per accedir al món laboral puguin realitzar itineraris personalitzats a partir d’un contracte laboral d’inserció com a trànsit al treball ordinari.

L’acte ha tingut lloc aquest migdia a la pròpia seu de l’Empresa d’Inserció  amb  la presència de diferents autoritats com  la consellera de Serveis Socials, Fina Santiago; la directora de l’IMAS, Margalida Puigserver; la directora general de Treball, Isabel Castro; el Bisbe de Mallorca  Mons. Sebastià Taltavull, antres altres autoritats així com representants del Projecte Comú Tèxtil de Càritas Espanyola. També han assistit diferents representants d’empreses col·laboradores amb Càritas Mallorca així como voluntaris i donants de l’entitat.

La generació d’ocupació social és un dels eixos de l’empresa d’Inserció que s’engloba dins el projecte d’Economia Social on es fomenta el consum responsable, la reutilització i el reciclatge, garantint un destí ètic de la roba i respectant el medi ambient en tot el procés de recuperació de la roba de segona mà.

L’Empresa d’Inserció va iniciar el seu camí fa 6 anys com taller de triatge. Durant aquest temps la recollida de roba va passar de 254 serveis de recollida el 2012 (encara no estaven instal·lats els contenidors vermells de Càritas), a un total de 8.760 recollides de roba el 2017, i que ha suposat 937 tones de roba aplegada per Càritas.

Tota la roba recollida tant de donacions que es fan a parròquies, col·legis i altres centres com als 140 contenidors distribuïts per tota Mallorca arriben a la nau, a EINES X INSERCIÓ . Aquesta roba es pesa, s’emmagatzema i s’envia a una empresa d’inserció promoguda per Càritas Barcelona de reciclatge i recuperació de roba. A continuació EINES X INSERCIÓ rep la roba seleccionada des de Barcelona per preparar-la, higienitzar-la i etiquetar-la, per posteriorment distribuir-la tant a persones que ho necessiten com a les botigues de Càritas per vendre-les.

Actualment EINES x INSERCIÓ té 5 persones amb contracte d’inserció a jornada completa que realitzen diferents tasques com xofer, ajudant de xofer, manteniment, mosso de magatzem i etiquetatge, d’acord amb el seu itinerari.

Amb l’objectiu de trobar una feina estable, els treballadors, que vénen derivats dels serveis socials, se’ls hi fa una pla de feina individual per millorar la seva formació, les seves habilitats laborals i la seva autoconfiança.

Cercant un equilibri entre sostenibilitat i transparència, els resultats econòmics d’EINES x INSERCIÓ es reinverteixen en la mateixa empresa per millorar el seu desenvolupament, i per fomentar l’ocupació digna a partir de la creació de llocs de feina.

719 persones varen treballar en benefici de la comunitat gràcies a Càritas al 2017

Aquesta activitat es porta a terme des de 2008 dins d’un conveni amb la Secretaria General d’Institucions Penitenciàries

A punt de signar-se un nou conveni anual amb la Secretària General d’Institucions Penitenciàries, Càritas ha presentat a la Administració la seva memòria d’activitat sobre el treball desenvolupat en 2017 per garantir que persones condemnades a penes no privatives de llibertat puguin complir la mateixa a través de Treballs en Benefici de la Comunitat (TBC).

Aquesta modalitat de penes alternatives a la presó complementa l’aposta de Càritas perla reinserció social de les persones privades de llibertat.

35 Càritas de 12 comunitats autònomes

Gràcies al conveni amb Institucions Penitenciàries, l’any passat un total de 35 Càritas Diocesanes de 12 comunitats autònomes van acompanyar a 719 persones a través de 304 places ofertes (les places es van ocupar per més d’una persona al llarg de l’any) que,mitjançant les activitats realitzades en diferents projectes i recursos de la institució,¡ van poder garantir el compliment de la pena sota el format TBC. Per dur a terme aquesta col·laboració, Càritas va comptar amb el suport d’una subvenció de 52.000 euros (171 euros per plaça)

Contacte amb la realitat i resocialització

La majoria de les places que ofereix les Càritas Diocesanes se situen en projectes per persones en situació de vulnerabilitat o exclusió social (persones sense llar, gent gran,dones, addiccions o salut mental, entre d’altres), el que permet que el penat estableixi contacte amb realitats en les que el seu treball en benefici de la comunitat té resultats immediats i visibles.

L’objectiu és aconseguir que el compliment d’una condemna constitueixi un espai i oportunitat de resocialització i educatiu, combatent la passivitat i negativitat que comporta el caràcter de compliment i obligatorietat. No es tracta de restar importància a la causa penal, sinó de revertir la infracció en benefici propi i social, de forma solidària,per promocionar valors de responsabilitat i empatia.

Una alternativa positiva

Com assenyala Juan Antonio García Almonacid, coordinador del Conveni a Càritas, “la nostra valoració dels treballs en benefici de la comunitat en molt positiva, ja que constitueixen una alternativa a la privació de llibertat i que, en el cas de persones en situació de vulnerabilitat o exclusió social, eviten una major espiral d’exclusió tant del penat com de la família, així com ruptures amb l’entorn social i laboral “.

Curs d’electricitat

13 alumnes participen al curs “d’Electricitat i Domòtica” que impulsa per setè any la Fundació Endesa i Càritas Mallorca amb l’objectiu de promoure la capacitació professional i l’ inserció laboral.

El curs que té com a nom tècnic “Operacions Auxiliars d’Instal·lacions Electrotècniques i de Telecomunicacions en edificis” s’ha dirigit a persones ateses per Càritas que volen millorar la seva capacitació professional i les seves possibilitats d’inserció laboral.

L’acció formativa, que se va iniciar al mes de desembre, té una durada de 6 mesos amb una part teòrica que se complementa amb una part pràctica.  S’imparteix a Fundació Patronat Obrer, on es compta amb unes instal·lacions acreditades per aconseguir el certificat de professionalitat de Nivell 1 .

En total s’ofereixen 300 hores de formació pròpies del certificat, i 42 hores més complementàries, de continguts transversals (igualtat de gènere, medi ambient, competències laborals i noves tecnologies), més 80 hores de pràctiques.

Per a complementar la formació rebuda a les classes teòriques i pràctiques específiques d’electricitat, s’ha previst realitzar pràctiques formatives no laborals amb empreses col·laboradores del sector, les quals possibiliten aplicar, en un entorn real, els continguts apresos.