Càritas Europea reclama mesures de protecció social adequades perquè la pobresa sigui història a 2030

Amb motiu de la celebració demà, 17 d’octubre, del Dia Internacional per a l’Eradicació de la Pobresa, Càritas Europa ha difós una declaració sota el lema “Fem que la pobresa sigui història en 2030!”. La declaració de Càritas Europa urgeix “als països europeus a prendre més seriosament el seu compromís d’arribar al primer dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS): Acabar amb la pobresa. En concret se demana “que es posin en marxa sistemes i mesures de protecció social apropiades que cobreixin a tots, especialment als més vulnerables “.

“Des de la crisi financera i econòmica de 2008 -assenyala la declaració-, s’han aconseguit considerables progressos en termes de reducció de la desocupació, però a un preu elevat. Les polítiques d’austeritat posen els salaris sota pressió i avui el nombre de treballadors pobres és més gran que abans de la crisi. L’ocupació és una manera de sortir de la pobresa, però només si hi ha llocs de treball per a tots i amb un salari decent “.

Càritas Europa recorda, però, que “l’ocupació per si sol no eradicarà la pobresa”, pel que són necessaris “millors sistemes de benestar i polítiques orientades a la família. “És hora que els nostres caps de govern -prossegueix- mostrin lideratge polític i implementin els instruments legals i els recursos financers disponibles”.

Per a Jorge Nuño, secretari general de Càritas Europa, “els nostres líders s’han d’assegurar que ningú es quedi sota la línia de pobresa. Això es pot aconseguir si s’estableixen models socials justos i sostenibles que posin en el centre a les polítiques familiars, que promoguin mercats laborals inclusius i que assegurin l’accés a sistemes adequats de protecció social per a tots “.

Càritas denuncia que una de cada set persones al món és migrant i que cada vegada són més els que han de traslladar-se a altres llocs en un context de desastres i conflictes.

Aquestes migracions forçades provoquen així mateix una “desigualtat obscena”, incompatible amb la taula de la fraternitat a la qual vol convocar Càritas, una taula compartida de la igualtat dels fills de Déu, una xarxa on tots puguem enllaçar-nos per la justícia i l’acollida.

Coincidint amb el Dia Internacional per la lluita contra la pobresa, un dia per sensibilitzar i incidir en la societat amb la lluita contra la pobresa i donar veu a les persones que estan en situació d’exclusió i/o vulnerabilitat, a Mallorca, en aquest cas a Palma, la xarxa per la inclusió Social- EAPN, de la qual forma part Càritas Mallorca, ha organitzat diferents actes per commemorar aquest dia.

A les 15:30h a PalmaActiva se celebrarà el VIII Seminari Autonòmic de Participació de Persones en situació d’Exclusió Social, on es presentaran les conclusions del III Congrés Estatal de Participació per part dels membres del grup de Participació d’EAPN-Illes Balears. Posteriorment, a les 16:15h s’organitzaran uns grups de discussió sobre la Carta de Drets Fonamentals de la Unió Europea. A continuació, es realitzarà la Gimcana per la Inclusió per diferents punts del centre de Palma, que s’iniciarà a les 18:00h a PalmaActiva i finalitzarà a les 20:00h a la Plaça d’Espanya, on, com a cloenda, tindrà lloc la lectura d’un manifest que reivindicarà la necessitat d’eradicar la pobresa i l’exclusió social, d’acabar amb la bretxa entre rics i pobres i d’assolir una major justícia social.

7 d’octubre, Jornada Mundial pel Treball Decent

Amb motiu de la celebració, el 7 d’octubre, de la Jornada Mundial pel Treball Decent, Càritas Mallorca ha organitzat diferents actes. El primer tindrà lloc aquest divendres 6 a les 11h a la Fundació Joana Barceló, ubicat al carrer Socors, 20 de Palma,  amb la lectura del Manifest que Càritas ha elaborat en favor del Treball Decent.  Està previst que un voluntari o participant del taller de recerca de feina,  que se desenvolupa tots el divendres a la Fundació, llegeixi el manifest. El acte està obert a tothom.

El dissabte 7 a les 19:30h a l’església de Santa Catalina Thomas, a la plaça de Santa Pagesa de Palma,  està previst la lectura del manifest en favor del treball decent per part d’una voluntària de Càritas durant l’eucaristia. Fora de la parròquia estarà instal·lada una taula informativa amb material de sensibilització de Càritas, camisetes i polseres amb el lema ”defensant un treball decent”, així com fulletons de diferents activitats que desenvolupa Càritas Mallorca.

I el diumenge a Pollença amb motiu de la Fira d’Entitats Socials, Càritas Mallorca també estarà present en una parada de la Fira on s’exposaran fulletons informatius dels tallers d’ocupació, així com les polseres recordant el dia del treball decent. Les entitats que participen a la Fira realitzaran diversos tallers entre ells el taller de cosmètica natural que s’oferirà per part d’una voluntària de Càritas Mallorca. També se farà una degustació de productes de comerç just.

Cal apuntar que les organitzacions que donen suport a la Iniciativa  #IglesiaporeltrabajoDecente, entre elles Càritas, urgeixen a posar fi a la xacra de la precarietat laboral que caracteritza l’actual mercat de treball. Aquestes organitzacions recorden, en el manifest que se difondrà en els diferents actes programats a tot el país, que el treball decent, que forma part dels Objectius de Desenvolupament Sostenible definits en l’Agenda 2030 aprovada fa dos anys per les Nacions Unides, és un element imprescindible per a la justícia social i la cohesió de tota la humanitat.

Un treball decent, afirmen, “garanteix un salari mínim vital, la llibertat d’associació sindical, la participació dels que treballen en els assumptes de l’empresa, el respecte de la negociació col·lectiva, el respecte dels convenis, la igualtat de tracte entre les persones, la salut i seguretat en el treball, la protecció social dels que treballen i de les persones al seu càrrec, la protecció contra l’acomiadament, l’accés a la formació i l’aprenentatge permanent i l’equilibri entre la vida privada i la vida laboral “.

Com es denuncia en el manifest, “a Espanya estam assistint a un creixement del treball precari, que es presenta sota les formes de la contractació temporal, la contractació a temps parcial i l’ocupació autònoma fictici”. Aquesta situació afecta principalment a les persones més vulnerables, que corren risc de discriminació, pobresa i exclusió. Les claus del Treball Decent

Campanya «COMPARTEIX EL VIATGE»

«L’esperança és el que impulsa els cors d’aquells que emprenen el viatge», va afirmar ahir el Papa Francesc durant la inauguració de la campanya mundial sobre migració «Comparteix el Viatge» #ShareJourney que ha posat en marxa Càritas Internationalis. El Papa va reafirmar de forma emotiva la necessitat d’entaular relacions entre migrants, refugiats i comunitats locals.

En llançar la campanya de dos anys, el Papa Francesc va alertar contra els que anomena «els enemics de l’esperança». «L’esperança és el que impulsa a ‘compartir el viatge de vida’, com ens recorda la campanya de Càritas que estem inaugurant avui. Germans i germanes, No tenim por de compartir el viatge! No tenim por de compartir l’esperança! »

El Papa va fer el gest de «estendre la mà» -que Càritas ha posat en el centre de la seva campanya- obrint els seus braços. «Estendre la mà» vol ser el símbol d’una acció global específica per conèixer a migrants, escoltar les seves històries i compartir els seus viatges. Per això, Càritas ha demanat als seus voluntaris i col·laboradors a tot el món que se sumin a aquest gest en una campanya de conscienciació a les xarxes socials.

El cardenal Luis Antonio Tagle, arquebisbe de Manila i president de Càritas Internationalis, en una roda de premsa celebrada després de l’Audiència general, va assegurar que «si establim vincles amb els refugiats i els migrants enderrocarem les barreres amb les que alguns estan intentant separar-nos».

La campanya de Càritas està recolzada per cadascuna de les Càritas nacionals en més de 160 països, així com per l’aliança ecumènica ACT (Action by Churches Together) integrada per més de 140 membres, per la FAO, l’Organització Internacional per a les Migracions, l’ACNUR i el Programa Mundial d’Aliments, a més de nombroses organitzacions religioses i de la societat civil.

La UE incompleix els seus compromisos d’acollida

El llançament d’aquesta campanya es produeix en un moment molt oportú, ja que té lloc dos dies després que hagi expirat, amb un resultat descoratjador, el termini fixat pels països de la Unió Europea per acollir més de 180.000 persones refugiades.

Com han denunciat Càritas Europa i totes les organitzacions que acompanyen els refugiats i migrants, els governs de la UE han incomplert de manera flagrant els seus compromisos d’acollida i refugi. El cas del nostre país és especialment greu, ja que si el conjunt de la Unió només ha completat una quarta part de les quotes fixats, Espanya, que s’havia compromès a rebre a 17.337 refugiats, únicament ha obert les seves portes a l’11% d’aquest contingent .

Per més informació http://journey.caritas.org/es/

Enllaça’t per la Justícia denuncia deficiències del I Pla Nacional de Drets Humans i Empreses

Les entitats que impulsa l’aliança «Enllaça’t per la Justícia -Càritas, CONFER, Justícia i Pau, Mans Unides i xarxes- critica la falta de participació de les organitzacions del Tercer Sector en l’elaboració del I Pla Nacional de Drets Humans i Empreses que va ser aprovat pel Consell de Ministres del passat 28 de juliol. L’Aliança senyala que la decisió arriba tard, després de l’últim esborrany, que en aquell cas si va ser elaborat amb la participació d’entitats que treballen amb les persones més vulnerables, i que mai va arribar a ser aprovat.

Les organitzacions de l’Aliança considera essencial establir els mecanismes i accions que garanteixin el compliment de l’objectiu proposat en el Pla: que les empreses espanyoles, les seves filials, proveïdors, subcontractistes i cadenes de subministraments respectin sempre i en tot lloc els Drets Humans.

Les entitats de l’Aliança agraeixen la tasca de coordinació i sistematització del procés per part de l’Oficina de Drets Humans del Ministeri d’Afers Exteriors i Cooperació (MAEC) durant el període 2013-2014, però denuncien que el Pla emmalalteix de les següents debilitats:

– No afronta amb la deguda rotunditat l’especial protecció que el dret internacional en matèria de Drets Humans dóna als processos de consulta i consentiment previ, lliure i informat per a les comunitats i pobles indígenes, ancestrals i afrodescendents.

– Manca d’una concreció, sistematització i proposta de desenvolupament legislatiu d’un dels principis fonamentals com és el de la deguda diligència.

– No hi ha una aposta clara de col·laboració amb altres països membres per convertir la Unió Europea en una referència pel que fa al respecte de Drets Humans a l’acció de les empreses.

Així mateix, el caràcter de voluntarietat dels Plans nacionals d’Empreses i Drets Humans fa necessari la consecució del Tractat de transnacionals que es negocia a Ginebra i que advoca per la creació de normes vinculants amb mecanismes de prevenció, sanció i reparació a víctimes de violacions de drets humans per part d’empreses transnacionals. En aquest sentit, des d’ «Enllaça’t per la Justícia» considerem fonamental que Espanya animi als seus socis de la Unió Europea a tirar endavant aquest tractat, que protegiria els més invisibles i exclosos en els països del Sud.

Càritas Mallorca forma part de la Plataforma Les Balears Acollim

Càritas Mallorca s’adhereix a la Plataforma Les Balears Acollim, un conjunt d’entitats compromeses amb la situació de les persones refugiades, desplaçades i en trànsit Precisament per donar visibilitat a aquests col·lectius i demanar polítiques valentes i reals d’acolliment a Europa i Espanya, s’ha convocat per part de la Plataforma una manifestació a Palma. Començarà a les 19h a la Plaça Major i finalitzarà al Passeig  del Born amb la lectura d’un manifest. Diferents membres de Càritas Mallorca participaran en aquesta convocatòria que duu el lema “no heu complert, que vinguin ja”. Aquesta manifestació s’engloba dins la Setmana per la defensa dels Drets Humans de persones refugiades immigrades que ha preparat la Plataforma. Programa setmana dels migrans

Preservar els drets fonamentals i respectar la integritat de les persones desplaçades, són precisament els principis pels quals Càritas Mallorca treballa des de fa anys a favor dels immigrants i refugiats, un treball que ha anat creixent en els darrers anys on el nombre de desplaçats ha anat en augment per culpa de les guerres, la pobresa, la fam, la violència….

Càritas Mallorca entra a formar part de la Plataforma Les Balears Acollim, on ja s’inclouen més de 25 entitats de diferents sectors, per defensar un sentiment conjunt de respecte dels drets fonamentals dels desplaçats i com a moviment de conscienciació de la societat mallorquina per reclamar als governants d’Europa i Espanya, una política humanitària de fronteres que afavoreixi vies d’accés segures i a la vegada polítiques d’acolliment dignes per a les persones que fugen de guerres i violències. Cal recordar que al món el nombre de desplaçats arriba als 290 milions, i les persones refugiades ja supera els 21 milions amb el drama de les persones que perden la vida pel camí com les més de 32 mil persones que des de l’any 2.000 han mort al Mediterrani.

Càritas ha treballat intensament aquest any en campanyes de sensibilització i visibilització el drama dels desplaçats com “Migrants amb drets “ on se reclama el compliment de les polítiques d’acolliment per part de l’Estat Espanyol qui se va comprometre a acollir més de 17 mil persones aquest 2.017, quan la realitat senyala que només ha arribat al 7% d’aquestes persones.

Precisament Càritas engega en els pròxims dies una campanya internacional #sharejourney “Compartint el viatge” de dos anys de durada, amb l’objectiu de promoure la cultura de la trobada i entendre les raons per les que tanta gent abandona la seva llar.

Càritas es mobilitza per socórrer a les víctimes del terratrèmol de Mèxic

Càritas Mexicana i la Unitat de Medi Ambient, Gestió de Risc i Emergència de Càritas Llatinoamericana i del Carib s’han mobilitzat per coordinar en el terreny les primeres accions de resposta als damnificats pel fort terratrèmol d’intensitat 7, 1, que ahir va colpejar els estats de Morelos, Puebla i Mèxic DF.

Ahir mateix es va desplaçar a la capital mexicana Wilfredo Cervantes, expert de Càritas Hondures i referent regional d’MAGRE (Medi Ambient, Gestió de Risc i Emergència) del Secretariat Llatinoamericà i del Carib de Càritas, que ja estava al país per coordinar les respostes de la xarxa Càritas al sisme de fa dues setmanes a Chiapas i Oaxaca, a fi de valorar amb l’equip local de Càritas Mèxic la situació i les prioritats dels damnificats.

Fins al moment i en un avanç preliminar de danys, Càritas Mexicana informa de la mort d’almenys 63 persones a la capital del país i l’ensorrament d’una trentena d’edificis. En Morelos es registra la mort de 42 persones i el col·lapse del pont de l’Autopista del Sol. I a Puebla es confirma també la mort de 13 persones i, almenys, una dotzena de temples col·lapsats. Són xifres que, sens dubte, aniran augmentant a mesura que es disposi d’informació més precisa de l’abast real dels danys.

Els serveis públics d’emergència estan atenent els afectats i mobilitzant-se en les zones de desastre. Les línies de telèfon estan saturades, igual que el trànsit viari. Mentrestant, continuen les alertes per les possibles rèpliques i l’estat precari d’alguns edificis que puguin esfondrar-se.

Missatge dels bisbes mexicans

Per la seva banda, la Conferència Episcopal Mexicana ha difós un missatge de solidaritat signat pel seu president, monsenyor José Francisco Robles Ortega, arquebisbe de Guadalajara, i el seu secretari, monsenyor Alfonso G. Miranda Guardiola, bisbe auxiliar de Monterrey.

En el comunicat, a més d’expressar la seva proximitat “a la pena per les víctimes del sisme”, assenyalar com “una vegada més, estem sent testimonis de la solidaritat del poble de Mèxic, que veu en el que pateix al seu germà. Milers de mans han format cadenes de vida, per rescatar, alimentar, o posar el seu granet de sorra davant d’aquestes emergències “.

“Avui més que mai assenyalen els prelados- convidem al Poble de Déu a unir-se en solidaritat pels nostres germans que estan patint els diferents calamitats que han assotat el nostre país.

A la nota s’informa, a més, que “des de la Secretaria General de la Conferència de l’Episcopat Mexicà, en coordinació amb diferents grups i organismes de l’Església, seguim molt atents a la informació que va sorgint en les diferents zones afectades, buscant la manera de coordinar-nos i poder col·laborar més “.

Càritas Espanyola ha transmès ja als responsables de Càritas Mexicana seva solidaritat davant aquest nou desastre natural i tota la seva disponibilitat per donar suport a la resposta a l’emergència en aquelles necessitats que es considerin prioritàries.

Sebastià Taltavull, nou Bisbe de Mallorca

El Papa Francesc ha nomenat Mons. Sebastià Taltavull Anglada, bisbe de Mallorca aquest dimarts, després d’un any al capdavant de la Diòcesis de Mallorca com administrador apostòlic. Està previst que el pròxim 25 de novembre prengui possessió del càrrec en una missa que tindrà lloc a la Seu.

Durant el seu primer discurs com a Bisbe electe, Mon. Taltavull, ha destacat l’inici “d’una nova etapa” en la que s’ha de “continuar treballant a bon pas i amb alegria, molt units a Jesús.” Ha parlat de la “llibertat de l’Església” perquè “no està fermada a cap ideologia” i de la seva “aportació a la societat”recordant que “hem estat capdavanters de moltes reformes socials.”Ha apuntat, en la seva intervenció, la importància de la celebració de l’eucaristia per “enfortí la nostra fe” i ha expressat la voluntat de treballar perquè l’Església estigui a prop de la gent.   “He pogut percebre el desig vehement d’una Església transparent, humil i propera a les persones”.

Càritas Mallorca se congratula del nomenament i encoratja al nou Bisbe per continuar la feina de proximitat i servei cap a els més necessitats.

Totes les esglésies de Mallorca varen fer repicar les campanes pel nomenament del nou cap i Pastor de l’Església de Mallorca.

Intervenció de Mn .Taltavull

Salutació nou Bisbe

Càritas Europa insta a la Unió Europea a avançar en el camí de la Solidaritat en lloc de construir murs

Declaració amb motiu del Consell de Justícia i Interior de la Unió Europea celebrat a Brussel·les el passat 14 de setembre
Avançar en l’objectiu de la solidaritat en lloc de construir murs

Davant el Consell de Justícia i Interior del 14 de setembre, Càritas Europa exhorta als ministres de tots els Estats membres de la UE al fet que ancorin les polítiques
migratòries amb mesures de solidaritat i de responsabilitat, amb un programa permanent de reubicació i vies segures i legals eficients per arribar a Europa.

Els responsables de la presa de decisions haurien de sentir-se reforçats en aquest
objectiu per la recent sentència del Tribunal Europeu de Justícia del 6 de
setembre, que va confirmar la validesa dels plans de reubicació de refugiats de laUE.

” Càritas Europa saluda la sentència del Tribunal de Justícia de la Unió, que envia un inequívoc missatge positiu sobre els valors de solidaritat i responsabilitat de la UE. Els Estats membres han de fer tot el possible per resituar a més refugiats de Grècia i Itàlia”, ha assenyalat Shannon Pfohman, directora d’Incidència
Política de Càritas Europa, referint-se al fet que només 28.000 persones han estat resituades de Grècia i Itàlia de la quota de 160.000 que va ser acordada pels Estats Membres en 2015.

El mal de cap de la regulació de Dublín
El desigual sistema europeu comú d’asil ha passat per doloroses negociacions durant mesos. La renovació de la regulació de Dublín és clau. La seva clàusula imposa que és el primer país d’entrada de la UE qui ha de ser responsable de la sol·licitud d’asil, la qual cosa ha contribuït al fet que els països fronterers, com Itàlia o Grècia, estiguin sobrecarregats.

Càritas Europa opina que el sistema de Dublín està trencat i ha de replantejar-se per injectar més solidaritat entre els Estats membres i donar la benvinguda a les persones que necessiten protecció. Europa necessita urgentment un mecanisme permanent de solidaritat en temes de reassentament per superar solucions insostenibles com l’actual mecanisme d’urgència.
“La Comissió té fins a finals de setembre per lliurar un pla de transició clar i humà abans que acabi el pla d’emergència en curs. No podem abandonar a la seva sort als refugiats que estan a l’espera de reubicació a Grècia i Itàlia. Són persones molt vulnerables que s’arrisquen a ser presa fàcil dels traficants d’éssers humans”, ha declarat Jorge Nuño Mayer, secretari general de Càritas Europa.

Èxit libi o notícies falses?

Els Estats membres es congratulen per la significativa disminució de les arribades
a Itàlia, que sembla haver estat conseqüència d’una major cooperació amb el Govern libi. Però, a quin cost?
Informes preocupants sobre la situació en el terreny descriuen com els grups armats libis, suposadament finançats pel Govern italià, estan bloquejant als migrants que intenten salpar de les costes líbies, i que tant les ONG com els migrants estan sent amenaçats i atacats per guàrdies costaners libis.

Menys migrants estan arribant a Europa, però un nombre creixent estan atrapats a Libia sota condicions que han estat descrites com “l’infern a laTerra”. Molts testimoniatges i informes esmenten abusos, tortures, violacions i condicions d’esclavitud. Això està succeint realment amb la complicitat dels responsables de la presa de decisions de la UE en nom de la gestió de la migració?.

Per Càritas Europa, els recents i petits passos que s’han donat per millorar les condicions als centres de detenció i d’acolliment a Líbia no poden justificar la terrible destinació al que s’enfronten els immigrants interceptats i retornats a
Líbia. La UE ha de deixar d’externalitzar la seva gestió fronterera a països com Líbia.

Càritas Europa lamenta que la UE i els seus Estats membres estiguin traspassant cada vegada més les barreres morals i coquetejant amb les violacions dels drets humans per reduir les arribades de migrants a la UE.
“Aquests mètodes són inacceptables i contribueixen a la globalització de la indiferència que el Papa Francisco ha denunciat tantes vegades”, afirma Jorge Nuño.

Càritas Europa insta als Estats membres a no abdicar dels valors i les obligacions de protecció de la UE en honor de frenar la migració. Al contrari, els responsables polítics han de superar la seva obsessió per la seguretat i donar prioritat a la construcció d’un sistema d’asil de la UE coherent i creïble basat en la solidaritat.

A la llum de l’estat actual de l’enfocament comú de la UE en matèria de migració, Càritas Europa llança la següent recomanació als Estats membres de la UE i a les institucions comunitàries:
– Els Estats membres haurien d’intensificar els seus esforços per resituar a més refugiats abans de finals de setembre i privilegiar a les persones vulnerables, com els menors no acompanyats.
– La Comissió Europea hauria de proposar un nou mecanisme de solidaritat per
garantir una transició ràpida fins que s’estableixi un mecanisme permanent.
– Els Estats membres han d’ampliar les vies legals i de seguretat a Europa, fins i tot mitjançant el reassentament, els visats humanitaris, els corredors humanitaris, la reagrupació familiar o els programes de patrocini comunitari.
– Els migrants no han de ser retornats o mantinguts a Libia si això condueix a violacions generalitzades dels drets humans.
– Les institucions de la UE i els Estats membres haurien de deixar de penalitzar a les ONG’s que donen suport als migrants, tant en el mar com en terra ferma.

Càritas Espanyola dóna suport al pla d’emergència de Càritas Bangladesh per socórrer 70.000 refugiats rohingyas

Càritas Espanyola ha donat una resposta immediata a la crida d’emergència llançada per Càritas Bangladesh per atendre els milers de desplaçats forçosos de l’ètnia rohingya que en les últimes setmanes creuen de manera massiva la frontera des de Myanmar (la antiga Birmània) a causa de l’esclat de violència en els seus llocs d’origen.

Càritas Espanyola ha contribuït amb una partida de 100.000 euros a la petició d’ajuda urgent de Càritas Bangladesh per finançar un pla d’emergència de 30 dies de durada per socórrer 70.650 persones ubicades al districte fronterer de Cox ‘s Bazar, en les àrees de Ukhiya i Teknaf. Aquesta primera intervenció humanitària de la xarxa Càritas en el terreny es concentrarà en la distribució d’aliments i articles de primera necessitat, fonamentalment.

Èxode de 300.000 rohingyas a Bangladesh

El passat 25 d’agost el Govern de Myanmar, en resposta a diversos atacs coordinats contra llocs de policia comesos per l’autodenominat Arakan Rohingya Salvation Army (Arsa), va entrar en diversos llogarets de l’Estat de Rakhine amb població musulmana d’ètnia rohingya, el que va desencadenar un èxode massiu cap al veí Bangladesh.

Segons els testimonis aportats pels rohingya, l’Exèrcit birmà i grups de civils havien atacat i incendiat les seves cases, a més de causar víctimes entre la població civil. Donada la restricció total d’accés a la zona imposada per les autoritats birmanes, no existeixen fonts fidedignes que permetin confirmar la veracitat i l’abast dels fets.

Després d’aquest esclat de violència, s’estima que més de 300.000 persones han pogut arribar a Bangladesh creuant la frontera, tant per terra com per mar, que s’estan distribuint en nombrosos refugis improvisats, patis escolars a l’aire lliure.

Si es té en compte que al voltant de 200.000 rohingya ja eren al país després de les onades similars registrades entre 2012 i 2016, la xifra total podria superar el mig milió de persones, dels quals només 33.500 resideixen en camps de refugiats degudament organitzats.

Bangladesh és un dels països més densament poblats del món, amb més de 160 milions d’habitants, i aquesta crisi ha superat la seva capacitat de resposta d’emergència, que resulta difícil de gestionar a mig i llarg termini difícil sense el compromís de l’ajuda internacional .

Després de la valoració inicial de necessitats i en coordinació amb Grup Sectorial (Clúster) de Seguretat Alimentària de Nacions Unides, Càritas Bangladesh ha activat un pla de resposta ràpida d’emergència, que tindrà una durada d’un mes i cobrirà la provisió d’aliments, articles de primera necessitat i diners en efectiu a unes 14.130 famílies (unes 70.000 persones). El paquet d’aliments es compon d’arròs, llegums, oli, sal, sucre i aigua. El lliurament de diners en efectiu evitarà, a més, que la població desplaçada es pot destinar aquest efectiu a l’adquisició d’altres béns de primera necessitat.

Els rohingya: un poble apàtrida

El 1982, Myanmar va aprovar una llei segons la qual les minories ètniques havien de demostrar que vivien al país abans de 1823 per obtenir la nacionalitat. La llei reconeix 08:00 races i 130 grups minoritaris, però nega efectivament la ciutadania a aproximadament 1 milió de musulmans d’ètnia rohingya.

D’acord al govern de Myanmar, els rohingya és una ètnia bengalí i hauria de ser l’Estat de Bangladesh qui reconegués la seva ciutadania. No obstant això, els rohingya porten centenars d’anys assentats en un territori que actualment és l’estat de Rakhine, a Myanmar, i no es consideren bengalís.

El dret a la nacionalitat està recollit a l’article 20 de la Declaració Universal de Drets Humans. Al no tenir nacionalitat reconeguda per cap Estat, els rohingya són apàtrides. Dins de Myanmar pateixen una llarga llista de restriccions legals: la seva targeta d’identificació és temporal, no tenen dret a la propietat, estan obligats a sol·licitar un permís per a contreure matrimoni, el nombre de fills que poden tenir està limitat i no tenen dret a la educació en cap grau.

Al se veire privats de documentació o de la possibilitat de sol·licitar-la alguna vegada, la seva condició d’apàtrides els fa altament vulnerables a l’hora de migrar o desplaçar-se de forma segura, convertint-se en objectiu fàcil per als traficants de persones.

Tailàndia i Bangladesh, els països veïns a Myanmar, no són signants de la Convenció de Ginebra de 1951 sobre l’Estatut dels Refugiats, de manera que els rohingya tampoc poden sol·licitar asil de manera formal al seu territori. A més, d’acord amb les lleis dels dos estats, la població d’ètnia rohingya està en risc de ser declarats immigrants il·legals en qualsevol moment i amb els seus drets d’accés a protecció internacional seriosament limitats.

Càritas Mallorca vol iniciar el curs amb contingut

Quan les primeres dates de setembre apareixen al nostre calendari, és senyal que el nou curs toca a les portes del nostre quefer quotidià. També a Càritas l’inici de curs té notes de crida a una tasca il·lusionant i esforçada davant la proximitat de la tardor que ens convida a renovar-nos i prendre alè. A nivell eclesial, de qualque manera, la Diada de Lluc sembla el despertar a un temps distint i renovat que tant de bo es convertís en eco als diferents indrets de la nostra església de Mallorca.

I aquest any la Diada de Lluc ha comptat amb la presència significativa del testimoniatge de Càritas amb el Pregó confiat a la nostra directora, Margalida Maria Riutort. El seu dens contingut, d’escolta i lectura fàcil i engrescadora, pot suposar un primer missatge llançat des de Càritas, a través de les paraules clares i vivencials de la seva responsable, per a aquest curs que iniciam en aquestes primeres dates de setembre.

Vet aquí l’enllaç per poder fruir d’un pregó, fet de clarividència i responsabilitat social i cristiana, que ens pot ajudar a emprendre amb renovada il·lusió la tasca sempre desafiant del compromís cristià amb els més desafavorits de la nostra Mallorca.