Proximitat de Càritas a les comunitats afectades pel foc a la Amazonia i Gran Canària

La Xarxa Eclesial Panamazònica i Càritas Canàries emeten àmplies notes de solidaritat davant els devastadors incendis de les darreres setmanes

La devastació causada a les darreres setmanes pel foc a ¡ dues regions tan allunyades geogràficament com la Amazonia i l’illa de Gran Canària ha provocat la solidaritat immediata de Càritas i la proximitat de les seves xarxes de voluntaris cap a les comunitats afectades pel foc, al costat de la preocupació davant els greus efectes mediambientals provocats pels incendis en espais naturals d’inestimable valor ecològic.

Recollim en aquesta nota els comunicats emesos en les últimes 48 hores per la REPAM (Xarxa Eclesial Panamazónica, de la qual forma part Càritas) i per Càritas Diocesana de Canàries, que ha comptat amb la presència en el terreny del propi president de Càritas espanyola, Manuel Bretón, que es va desplaçar a Las Palmas per a mostrar en persona el suport de la Confederació Càritas Espanyola als afectats.

Comunicat de la REPAM sobre la greu situació en la Amazonia

Sao Paulo, Lima i Quito a 25 d’Agost de 2019.- En aquests dies, incendis a la Pan Amazonia han pres dimensions d’extrema gravetat. El que hasucceït ha provocat reaccions a molts dels diferents països del món, que a través dels seus governs han expressat la seva preocupació i exigit una reacció dels governs locals.
L’Església també ha aixecat la veu per la Amazonia a través dels seus diferents organismes. Són diverses les notes publicades en els darrers dies per diferents conferències episcopals i per part del propi Consell Episcopal Llatinoamericà (CELAM) que integra a tots els bisbes de la regió, així com per la Vida Religiosa, a través de la Confederació Llatinoamericana de Religiosos (CLAR), Càritas Amèrica Llatina, Adveniat, CIDSE, Civilta Cattolica, Vatican News, Moviment Catòlic Mundial pel Clima i moltes més.

La Xarxa Eclesial Pan Amazònica (REPAM) és conscient que “a l’actualitat, el canvi climàtic i l’augment de la intervenció humana (desforestació, incendis i canvis en l’ús de sòl) estan conduint la Amazonia cap a un punt de no retorn” (IL 16). Per això, agraïm profundament la proximitat amb la situació crítica a tota la Amazonia, sobretot al Brasil i Bolívia en aquests dies amb incendis d’enorme magnitud, i de tot el procés cap al Sínode Amazònic, i ens unim als diferents pronunciaments que en línia amb el Magisteri del Papa Francesc criden a tota la humanitat perquè prenguem consciència de les greus amenaces d’aquesta situació i perquè ens obstinem en la cura de la casa comuna alçant la veu i trobant camins concrets d’actuació pacífica, però fermes, exigint que es posi fi a aquesta situació.

“María, la mare que va cuidar a Jesús, ara cuida amb afecte i dolor matern aquest món ferit. Així com va plorar amb el cor traspassat la mort de Jesús, ara es compadeix del sofriment dels pobres crucificats i de les criatures d’aquest món arrasades pel poder humà” (Laudato Sí, 241).

En comunió sinodal,

Claudio cardenal Hummes, OFM,

president Pedro cardenal Barreto, SJ, vicepresident

Maurici López, secretari executiu

COMUNICAT de Càritas Diocesana de Canàries sobre la situació de l’incendi forestal de Gran Canària i en agraïment al voluntariat de Càritas Diocesana de Canàries

L’incendi de Gran Canària per fi ha estat estabilitzat i des de Càritas Diocesana de Canàries volem mostrar el nostre més profund agraïment a les institucions i a tots els professionals que es van deixar la pell per a acabar amb el foc. Encara que el foc està sota control, encara no ha estat extingit del tot. Continuam atents a les condicions climàtiques i resam cada dia perquè no es produeixi cap situació que reavivi les flames.
Durant tots aquests dies, els canaris i canàries hem estat amb el cor encongit a l’espera de bones notícies. El mal mediambiental és molt gran, però gràcies a Déu avui no estam lamentant cap pèrdua humana.

Manuel Bretón, president de Càritas Espanyola, va estar a Gran Canària mostrant el suport de la Confederació en aquests moments difícils per a l’illa. Va visitar diversos centres on es van allotjar les persones evacuades i es va interessar per la labor que el voluntariat de Càritas Diocesana de Canàries va dur a terme durant els dies més durs de l’incendi. Durant la seva visita, també va poder intercanviar impressions amb els sacerdots acompanyants de Càritas de les zones afectades pel foc. «Càritas, com a organització, i el seu voluntariat són un model a seguir. Sempre fan el que han de fer i estan on han d’estar», va afirmar Bretó.

La major part de les 9.000 persones evacuades ja estan tornant a les seves cases. Després de dies de tristesa i incertesa, ara s’estan començant a avaluar els danys reals soferts en habitatges i finques. Encara que la major amenaça ja ha passat, a molts els toca ara refer les seves vides i recuperar les seves llars i les seves terres en un entorn fet cendres.

El voluntariat de Càritas Diocesana de Canàries és un clar exemple de compromís en les situacions més complicades. Des del primer moment es van posar a la feina per a col·laborar en tot el que fora necessari. Fins i tot, voluntaris i voluntàries de Càritas que van ser evacuats de les seves cases, es van posar a la feina des del primer moment per a aconseguir que les famílies que van haver d’abandonar les seves llars de forma precipitada poguessin passar aquests moments d’angoixa de la millor manera possible. Ara que ha passat el pitjor, Càritas continuarà present i acompanyant als que ho necessiten, tant a través de les parròquies com dels nostres Serveis Generals.
També volem recordar a les persones residents a la Casa Esperanza (un projecte de Càritas situat a la Vall de Agaete), que van ser evacuades de forma preventiva davant la proximitat del foc i reallotjades a la Casa Pastoral de Tafira. Afortunadament, el foc no va arribar a la zona i no cal lamentar danys de cap tipus; només les cendres que cobreixen les zones exteriors de la Casa donen testimoniatge de l’amenaça que va suposar el foc tan sols uns dies enrere. Les persones residents tornaran a la Casa la setmana que ve, si l’evolució de l’incendi ho permet.

Las Palmas, 23 d’agost de 2019.