El Tercer Sector trasllada a Pedro Sánchez la necessitat de garantir la sostenibilitat de les organitzacions socials

Destaca la urgència de desenvolupar el reglament de la X amb finalitats socials de l’Impost de Societats

La Plataforma del Tercer Sector (PTS) ha traslladat al president del Govern en funcions i secretari general del PSOE, Pedro Sánchez, la necessitat de garantir la sostenibilitat de les organitzacions socials, ja que són elles les que, a través de la seva incidència política amb l’Administració Pública, defensen els drets socials, impulsen les polítiques inclusives i milloren les condicions de vida dels col·lectius vulnerables.

En aquest sentit, la PTS defensa la reforma de la Constitució Espanyola per a dotar amb rang de fonamentals els drets socials, econòmics i culturals i blindar-los així amb el màxim grau de protecció i garantia.

Així ho ha manifestat el president de la PTS, Luciano Poyato, durant la trobada que Sánchez ha mantingut aquest dimarts amb representants d’organitzacions socials, consum i sanitat, dins de la ronda de reunions que està tenint amb la societat civil amb l’objectiu d’elaborar un programa obert a les seves propostes.

Poyato ha explicat que per a garantir la sostenibilitat és necessari aprovar, de manera urgent, el Programa d’Impuls a les entitats del Tercer Sector, contemplat en la Llei del Tercer Sector, una norma que es va aprovar en 2015 i que hauria d’haver-se desenvolupat a l’any d’entrada en vigor (2016). Per a Poyato “això és imprescindible i urgent per a garantir l’estabilitat del Tercer Sector i per a continuar oferint solucions viables als problemes d’exclusió social que existeixen en la societat”.

A més, ha assegurat que aquesta sostenibilitat passa per desenvolupar el reglament de la nova casella del 0,7% amb finalitats socials de l’Impost de Societats, una mesura que les empreses han tingut oportunitat de marcar, per primera vegada, en aquest exercici.

De la mateixa manera, ha ressaltat la importància de mantenir el model de doble tram de les subvencions amb càrrec a la casella de ‘altres finalitats socials’ de la declaració de la renda o IRPF, coneguda comunament com a ‘X Solidària’. Actualment, les CCAA gestionen el 80% d’aquests fons i l’Estat el 20% restant. “És imprescindible que l’Administració General de l’Estat mantingui aquest percentatge per a contribuir a cohesionar el Tercer Sector a nivell nacional i lluitar així contra la desigualtat que existeix entre els diferents territoris”, ha manifestat el president de la Ptes.

Finalment, Poyato ha posat l’accent en la validesa del decàleg electoral presentat per la PTS a les formacions polítiques durant els comicis del mes d’abril i ha ressaltat la necessitat de, precisament, desenvolupar la Llei del Tercer Sector i l’Estratègia de Lluita contra la Pobresa, aprovada recentment, però encara sense desenvolupar el futur Pla d’Acció per a 2020. De la mateixa manera, ha insistit en l’impuls de l’Agenda 2030.

La Plataforma del Tercer Sector

Fundada al gener de 2012 per set de les organitzacions més representatives de l’àmbit social a Espanya (PVE, POAS, EAPN, CERMI, Creu Roja, Càritas i ONCE), a la Plataforma s’han sumat posteriorment la Coordinadora de ONGD d’Espanya i la Plataforma d’Infància.

A més, formen part de la PTS deu plataformes i taules territorials. Actualment, representa a prop de 30.000 entitats de l’àmbit social.